Unul din doi piteșteni ar putea spune că lipsa locurilor de parcare reprezintă o problemă cotidiană cu care se confruntă. În fapt, problema este una la nivel global, căci mașina a ajuns să fie tot mai mult o necesitate și tot mai puțin un moft, deși sunt încă mulți cei care își aleg autoturismul doar pentru a-și marca statutul social. Este evident că soluții de rezolvare 100% nu există. În schimb, multe dintre orașe, din România și nu numai, aplică măsuri care deblochează în bună parte situația. La Pitești, administrația locală ar acționa și nu prea. Ar achiziționa noi autobuze pentru a asigura un transport în comun civilizat care să reprezinte o alternativă reală, dar parcă se teme să… acceseze fonduri europene sau să se împrumute, ar amenda pe șoferii indisciplinați, dar parcă n-ar vrea să supere electoratul și, oricum, nu poți amenda cât timp nu oferi alternative rezonabile… Și uite așa, ne tot învârtim într-un cerc vicios.
Potrivit omului de afaceri Mihai Coteț, patru măsuri ar fi mai mult decât necesare pentru a asigura o bază de pornire sănătoasă în ameliorarea problemei cu care se confruntă întregul oraș.
,,1.Un transport în comun civilizat
Astăzi, a călători cu autobuzele Publitrans nu este o mare plăcere pentru nimeni. În primul rând, multe dintre stații sunt inadecvate sau… inexistente, marcate doar printr-un indicator cu orarul autobuzelor (respectat sau nu, după caz). De asemenea, numărul autobuzelor este insuficient, acestea nefăcând față în orele de vârf. Oamenii stau înghesuiți precum sardelele, iar vara, mirosurile de tot felul îți anesteziază de-a binelea simțurile. Nu știu dacă ați observat, dar nici măcar scaunele nu sunt adecvate, acestea fiind extrem de înguste. Un cetățean ceva mai plinuț, dar nu cu mult, ocupă fără mare greutate un loc și jumătate! De asemenea, încă sunt multe zone ale orașului în care aceste autobuze nu ajung. Ei bine, sunt convins că dacă cetățenii ar avea această alternativă, bună parte dintre ei ar renunța la chinul de a găsi un loc de parcare.
2.Autobuze școlare
În fiecare dimineaţă, Piteștiul se confruntă cu traficul aglomerat, generat de numărul mare de maşini cu aceeaşi destinaţie: şcolile copiilor. Aproape că fiecare copil are părintele care îl aduce cu mașina și-l mai lasă și fix în poarta unității de învățământ, îngreunând suplimentar traficul. Avantajele utilizării autobuzelor şcolare sunt apreciabile, căci un astfel de mijloc de transport înlocuieşte, în medie, 40 de maşini aflate în circulaţia urbană. Nu mai vorbim de beneficii precum reducerea poluării sau siguranța în trafic! În 2018, la Cluj, a fost implementat cu succes primul proiect pilot de acest gen din țară. Circa 950 de elevi care studiază la două licee situate în zona centrală a orașului au la dispoziţie autobuze dedicate care îi transportă la şcoală şi spre casă.
3.Prețuri mai de… centru
Doar punând la dispoziție o alternativă civilizată și eficientă de transport putem trece la următorul pas aplicat în toate orașele europene, dar și în tot mai multe orașe din România: prețuri ,,de centru" pentru parcări. O astfel de măsură i-ar putea descuraja, într-un fel, pe cei care din obișnuință sau din comoditate preferă să parcurgă distanțe scurte cu propria mașină. În Franța, spre exemplu, în orașele mici, o jumătate de zi de parcare costă undeva la 20 de euro. În Croația, în zona zero a orașelor, tariful pentru o oră de parcare este de 10 euro pe oră! Bucureștiul începe și el să urce tariful undeva la 2 euro pe oră. Administrațiile piteștene au marșat permanent pe un populism păgubos, considerând că măsuri de acest gen atrag antipatia votanților. Până la urmă, normalitatea adusă de rezolvarea coerentă a problemelor e ceea ce va mulțumi pe toată lumea.
4.Respectarea legii
Peste tot în lume, respectarea legii este sinonimă cu civilizația. Unde aceasta este aplicată, vezi și acele modificări în conștiința publică a cetățeanului, care se gândește de două ori înainte de a încălca legea. În fapt, nici nu se mai gândește, căci reflexele normalității sunt deja formate. Dacă și în Pitești ar fi amendat fiecare cetățean care blochează spațiul destinat pietonilor, am face un pas important către civilizația pe care o apreciem atât de mult în alte părți de pe mapamond.
Însă, repet, înainte de a trece la repercusiuni, municipalitatea este datoare să acorde cetățeanului acele variante decente care să nu-l împingă spre încălcarea legii." scrie Mihai Coteț, pe site-ul personal.