Astazi, in centrul Pitestiului (langa terasa Matteo), a avut loc un nou episod din serialul de lung metraj regizat de catre societatea de schimb valutar S.C. Saralex Grup. Desi scenariul este unul clasic, desi la nivel national mii de cetateni sunt indusi in eroare, desi in presa a fost mediatizat in dese randuri modul de operare al celor de la Saralex (de la vanzatoarea de la ghiseu care nu are niciun interes sa informeze clientul ca urmeaza sa faca o operatiune de schimb valutar in detrimentul sau si pana la bodyguardul care il evacueaza imediat pe cel pagubit), numarul celor care ingroasa registrul cu reclamatii de la Oficiul pentru Protectia Consumatorilor ramane constant. Fenomenul este unul la scara nationala si, cu toate acestea, autoritatile lasa premeditat portite legale ca astfel de lucruri sa se intample si pe mai departe, semn ca undeva, la nivel inalt, exista un interes. Si, cine stie, si un comision pe masura.
Portite legale
In ultimii ani, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) s-a confruntat cu mii de reclamatii privind modul in care patronii unor case de schimb valutar recurg la tot felul de „artificii” pentru a-si induce clientii in eroare. Argesul nu a facut nici el exceptie, cei pagubiti ramanand invariabil cu ochii in soare, in ciuda reclamatiilor depuse la Politie sau la OJPC, pentru ca, din pacate, legea nu este facuta pentru ei. La inceput, prin 2005, firma Saralex se numara printre cele care practicau metoda comisionului acoperit, dupa care, prin ordinul numarul 484, ANPC a obligat casele de schimb valutar sa includa comisionul (in cazul in care acesta exista) la valoarea de vanzare/cumparare afisata. Patronii s-au adaptat imediat, identificand o noua „portita” lasata (intentionat?…) de catre legiuitor: metoda cecurilor, ale caror cursuri de schimb valutar erau afisate mult mai atractiv, pentru a induce clientul in eroare. Astfel, numarul celor pacaliti a continuat sa creasca.
Anul trecut, la insistentele ANAF, s-a emis un alt Ordin – Ordinul nr. 205 – prin care clientii caselor de schimb valutar sunt obligati sa completeze la ghiseu, in momentul tranzactiei, un formular care trebuie semnat atat de catre ei, cat si de catre vanzatorul de la ghiseu. In acest fel, s-a dorit evitarea situatiilor in care clientii se plang ca nu au vazut adevaratul curs sau nu au stiut comisioanele practicate. Chiar si asa, numarul celor pagubiti nu s-a diminuat, intrucat prea putini sunt cei care citesc respectivul formular. Mai mult, vanzatorul de la ghiseu il inmaneaza cu aerul ca este doar o chestiune birocratica, asa ca cetateanul, care nu are timp de citit „hartoage”, il ia, il semneaza, dupa care… isi smulge parul din cap, functie de paguba pe care a suferit-o.
Cetatenii nimanui
Asa cum va informam la inceput, un episod similar s-a petrecut si astazi, chiar langa terasa Matteo. Societatea Saralex si-a deschis si acolo un un punct de lucru, dupa specificul celorlalte din centrul Pitestiului, pentru a profita din plin de banii celor care se intorc din strainatate, de la munca. De data aceasta, cel pagubit tocmai se intorsese din Spania si, nici nu a apucat sa se bucure de banii castigati ca, in urma schimbului valutar, a pierdut nu mai putin de 300 de euro (suma absolut nesemnificativa prin comparatie cu pierderile suportate de altii). Infuriat ca a fost pacalit intr-o asemenea maniera chiar cu consimtamantul legii, omul a facut un scandal de proportii in fata sediului Saralex. Imediat, zeci de pitesteni i s-au alaturat, multi dintre acestia pacaliti la randul lor de catre societatea cu pricina. Frustrare – acesta era sentimentul care ii anima si neputinta ca nu pot schimba nimic; ca cei platiti din banii lor ca sa le apere interesele nu sunt interesati decat de propriile interese sau cele de grup. La scurt timp a aparut si politia. Obisnuiti cu astfel de episoade, oamenii legii au ridicat din umeri, marturisindu-le cetatenilor ca nu pot face nimic si ca legea este facuta in asa fel incat firme precum Saralex isi pot continua nestingherit activitatea.
Directorul Oficiului pentru Protectia Consumatorilor, Cristian Libertatu ne-a declarat ca este legat de maini si de picioare si ca din punct de vedere legal nu are ce sa faca. „Din pacate, legea este in asa fel facuta incat da voie sa se intample si astfel de lucruri. Noi am facut tot ce a stat in putinta noastra, am introdus acel formular, am mediatizat cat am putut de mult modul in care cetatenii pot fi inselati dar… degeaba. Mai mult nu avem ce face, si asa suntem in procese cu patronul respectivei firme”, ne-a declarat directorul Libertatu.
Pana in acest moment, prea putini sunt cei care au reusit sa-si recupereze banii sau o parte din suma cu care au fost pacaliti. Pacaliti conform legii, fireste. In momentul in care s-a semnat acel formular de accept, deja nu se mai poate face nimic. Plini de furie, multi dintre pitesteni au declarat ca-si vor face dreptate singuri, intrucat legea nu le mai apara demult interesele.
(6 august)