La Senat a fost înregistrată inițiativa legislativă nr. B254/2022 prin care se propune introducerea de noi taxe pentru toate societățile din România și noi sarcini administrative, cu costurile corespunzătoare, toate în favoarea unei asociații private .
Inițiativa reia propuneri mai vechi care au fost respinse sau declarate neconstituționale,
într-o formulare aproape identică, cu Plx nr. 452/2020 (cunoscută pentru propunerea de a transfera
gratuit terenurile ROMEXPO către o asociație privată).
Propunerea legislativă prevede introducerea de noi obligaţii birocratice şi taxe pentru toți
întreprinzători, astfel:
1. obligarea acestora de a se înscrie într-un registru – Catalogul Firmelor – realizat de
o asociație, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a legii, de a plăti o taxă anuală
aferentă acestei înscrieri și de a raporta orice modificare a actelor constitutive.
Nivelul taxelor propuse este stabilit astfel:
a) 100 de euro/an pentru întreprinderi mari;
b) 75 de euro/an pentru întreprinderi mijlocii;
c) 50 de euro/an pentru întreprinderi mici;
d) 20 de euro/an pentru microîntreprinderi;
e) 10 de euro/an pentru persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi
familiale.
2. obligativitatea de a obține un certificat de competențe pentru administrărea propriei
activități- contra cost- în primul an de la înființare.
Proiectul încearcă, într-o formă mascată, să substituie Oficiul Național al Registrului
Comerțului cu o asociație privată:
– prin acordarea dreptului de a ține evidența tuturor profesioniștilor și a oricăror modificări ale actelor
constitutive ale acestora (art. I pct. 3 din proiect, lit. m2
-m5
) și ținerea unui registru al administratorilor
(art. I pct. 5 , referitor la art. 41
alin. 5);
– obligarea ONRC de a pune la dispoziție cu titlul gratuit a înscrierilor din registrul comerțului, pentru
a fi corelate cu Catalogul Firmelor, în fapt transferul bazei de date (pct. 3 din proiect, lit. m8
);
Se acordă competențe exclusive unei asociații, care vor fi de asemenea contra cost, pentru
certificarea tutorilor din cadrul companiilor, înregistrarea contractelor de parteneriat pentru formare
profesională a elevilor, monitorizarea instruirii și participarea la evaluările elevilor în sistem dual.
Se propune sancționarea societăților prin introducerea obligației ca depunerea situațiilor
financiare anuale să fie condiționată de achitarea taxelor pentru înscriere în Catalogul Firmelor (art.
II din proiect) și obținerea certificatului de competență (art. IV din proiect).
De asemenea, se propune extinderea atribuțiilor prin ”implicarea în realizarea de proiecte
(…) de dezvoltare urbană durabilă menită să susțină mediul de afaceri” (art. I pct. 10 din proiect).
În acest mod se încearcă să se dea o acoperire legală rolului de dezvoltator imobiliar, în
legătură cu un presupus transfer gratuit al terenurilor ROMEXPO, fără nicio legătură cu obiectul de
activitate al niciunei camere de comerț din Europa.
PROBLEME IDENTIFICATE ÎN CADRUL INIȚIATIVEI LEGISLATIVE
CNIPMMR a reacționat în mod constant asupra acestor inițaitive care propuneau fie
transferul registrului comerțului la o asociație privată, fie introducerea de taxe pentru
întreprinzători în folosul unei asociații private sau acordarea gratuită a terenurilor ROMEXPO.
Inițiativa legislativă are aceleași probleme ca cea anterioră, după care a fost copiată (Plx
nr. 452/2020):
– Proiectul încalcă dreptul constituțional la liberă asociere, obligând profesioniștii -societăți
comerciale, PFA, întreprindere individuale și familiale – să se înscrie în Catalogul firmelor;
– Nu poate fi obligată o persoană juridică să se înscrie într-un registru realizat de către o
structură asociativă și să achite și o taxă pentru acest lucru, care nu reprezintă un serviciu prestat
în folosul acelei firme ci îndeplinirea unuia dintre obiectivele camerelor de comerț, pe care aceasta ar
trebui să și-l realizeze prin mijloace proprii și nu prin forța coercitivă a unei legi.
– Taxele reprezintă obligații fiscale ale persoanelor juridice care se achită numai în contraprestație
cu un serviciu executat de către o autoritate publică;
– Se încalcă dispozițiile Constituției privind libertatea și dreptul de a exercita o activitate
economică, prin obligarea obţinerii unui “certificat de competenţă” contra cost, iar potrivit proiectului
în lipsa acestui certificat de competenţă, nu mai pot fi depuse situaţiile financiare la unităţile
Ministerului Finanţelor Publice.
– În Legea 31/1990 și în Codul Civil nu există nicio prevedere conform căreia persoana care
administrează o persoană juridică de drept privat trebuie să îndeplinească anumite criterii de
competență, pentru desemnarea reprezentantului legal fiind suficient acordul de voință al persoanelor
care constituie persoana juridică.
– În majoritatea IMM-urilor, persoana asociatului unic se confundă cu persoana administratorului,
prin urmare acesta nu poate fi obligat să dețină anumite competențe deoarece, odată cu învestirea
propriilor fonduri în funcționarea firmei, el este singurul responsabil de eșecul sau reușita acelei afaceri;
– O asociație privată, indiferent de scopul declarat şi denumire, dobândeşte prin proiect
avantaje din partea statului prin introducerae de taxe obligatorii, în afara Codului Fiscal.
Raportat la dispoziţiile Constituţiei României şi jurisprudenţa Curţii Constituţionale sunt evidente
problemele de constituţionalitate ale proiectului:
– Proiectul de lege are un caracter individual, fiind conceput nu pentru aplicarea la un
număr nedeterminat de cazuri concrete, ci unui singur subiect de drept – o asociație privată –
caz prestabilit expres. Această soluţie legislativă nu vizează stabilirea unor reguli cu aplicabilitate
generală;
– Se încalcă principiul egalităţii prevăzut de art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât are
caracter discriminatoriu în raport cu alte subiecte de drept privat pentru oferirea de servicii
întreprinzătorilor, o zonă în care primează libertatea comerţului şi concurenţa loială.
CNIPMMR reia solicitarea publică adresată asociației private de a prezenta programele
pentru sprijinirea mediului de afaceri, al start-up-urilor, derulate începând cu anul 2004, de la
momentul dobândirii dreptului de folosinţă gratuită a terenurilor, în suprafaţă totală de 502.167 m2,
prin HG nr. 1709/2004 şi HG nr. 2127/2004, pentru o perioadă de 49 de ani.
CNIPMMR solicită Senatului și Camerei Deputaților să respingă această inițiativă
legislativă, care se înscrie în ciclul de propuneri reluate în mod suspect și constant, prin care se
acordă unei asociații private atribuții de natura autorităților publice și introducerea de taxe
publice exclusiv pentru interesul privat al acesteia.