A. Actele normative adoptate in sedinta Guvernului din data de 30.08.2017, de interes pentru mediul de afaceri:
1. PROIECT DE ORDONANŢĂ de modificare a Codului fiscal pentru plata defalcată a TVA
Mecanismul privind plata defalcată a TVA presupune în principal:
Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA vor avea obligația, de la 1 ianuarie 2018, de a deține și gestiona un cont de TVA pentru încasarea și plata TVA aferente operațiunilor taxabile (achiziții de bunuri/servicii, livrări de bunuri/prestări servicii);
Deschiderea unui cont de TVA de către persoanele impozabile, inclusiv instituții publice, înregistrate în scopuri de TVA, la instituții de credit și/sau unități ale Trezoreriei Statului. În cazul conturilor de TVA deschise la unități ale Trezoreriei Statului, costurile aferente deschiderii acestora și comisioanele aferente oricăror operațiuni în legătură cu acestea, se suportă de la bugetul Trezoreriei Statului, fără a fi percepute de la titularii de cont. Totodată, extrasele conturilor de TVA deschise la unități ale Trezoreriei Statului, vor fi puse gratuit la dispoziția titularilor de cont și în format electronic;
Plata de către beneficiari – instituții publice, persoane impozabile, cu excepția persoanelor fizice neînregistrate și care nu au obligația de a se înregistra în scopuri de TVA, a TVA aferente operațiunilor taxabile în contul distrinct de TVA al furnizorului/prestatorului;
Virarea/depunerea de către furnizor/prestator în contul său de TVA a TVA aferente diferenței între încasările și plățile în numerar, precum și a TVA aferente încasărilor cu carduri de debit/credit sau cu substitute în numerar, în termen de 7 zile lucrătoare de la încasare;
Utilizarea sumelor din acest cont distinct de TVA pentru achitarea de către furnizor/prestator a taxei aferente achizițiilor sale furnizorilor/prestatorilor săi, precum și a taxei datorate bugetului de stat;
Posibilitatea transferului de sume din conturile de TVA în alt cont de către titular doar cu aprobarea ANAF și instituirea unui termen de maximum 3 zile lucrătoare în care se aprobă transferul de către ANAF;
Interzicerea retragerii în numerar a unor sume din contul de TVA.
In perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2017, agenții economici pot opta pentru aplicarea facultativa a plății defalcate a TVA, aceștia beneficiind de unele facilități precum:
anularea penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, în anumite condiții;
acordarea unei bonificații de 5% la plata impozitului pe profit sau, după caz, a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor.
Actul normativ mai prevede:
instituirea obligației persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA de a își vira în contul de TVA în maximum 7 zile lucrătoare de la încasare TVA aferentă facturilor emise înainte de 1 ianuarie 2018 sau, după caz, înainte de data la care aplică opțional mecanismul;
înființarea Registrului persoanelor care aplică plata defalcată a TVA organizat de ANAF și în care sunt înscrise persoanele care optează pentru aplicarea plății defalcate a TVA în perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2017;
instituirea unor contravenții și sancțiuni specifice pentru nerespectarea obligațiilor, după cum urmează:
stabilirea unei perioade de grație de 7 zile lucrătoare în cadrul căreia să se corecteze erorile;
în cazul în care erorile nu au fost corectate în termenul de 7 zile lucrătoare, se aplică o penalitate de 0,06% pe zi din valoarea TVA, dar nu mai mult de 30 de zile;
după termenul de 30 de zile, pentru fapte precum nevirarea în contul de TVA al furnizorului sau debitarea eronată a contului de TVA, se aplică o amendă de 50% din suma reprezentând TVA, iar pentru fapte precum nevirarea sumelor reprezentând TVA din contul curent al titularului în contul de TVA al acestuia sau plata TVA datorată furnizorului din alt cont decât contul de TVA, se aplică o amendă de 10% din suma reprezentând TVA.
2. PROIECT DE ORDONANŢĂ de modificare a Codului fiscal
Proiectul vizeaza:
– majorarea accizelor pentru benzine și motorină gradual, în două etapte, cu 0,16 lei/litru, începând cu 15 septembrie 2017, și cu încă 0,16 lei/litru, începând cu 1 octombrie 2017, niveluri valabile până în anul 2022, inclusiv;
– corelarea bazei de impozitare a contribuțiilor de asigurări sociale cu cea a impozitului pe venit, în legătură cu serviciile medicale sub formă de abonament suportate de către angajatori pentru angajații proprii: serviciile medicale sub formă de abonament suportate de către angajatori pentru angajații proprii nu vor fi incluse în baza de calcul a contribuțiilor de asigurări sociale, în aceeași limită de 400 de euro anual pentru fiecare angajat, similar regimului aplicabil în cazul impozitului pe venit;
– clarificarea regulilor prin care, la impozitare, veniturile din activități independente se încadrează ca fiind obținute din România sau din străinătate;
– introducerea unei limitari la calculul impozitului pe profit a cheltuielilor reprezentând creanțe înstrăinate, în limita unui plafon de 30% din valoarea acestora;
– in ceea ce privește impozitul pe reprezentanță aplicat firmelor străine autorizate să funcționeze în România, în vederea administrării unitare a acestuia și eliminării dificultăților practice de prelucrare a declarațiilor fiscale, actul normativ prevede exprimarea în lei a acestuia, menținând nivelul existent al impozitului (valoarea de 18.000 lei reprezintă echivalentul a 4000 euro la cursul de schimb estimat prin prognoza economică a Comisiei Naționale de Prognoză, care a comunicat pentru perioada 2018-2020 un curs de schimb mediu lei/euro considerat constant, respectiv de 4,49 lei/euro).
3. Modificări ale calendarului utilizării caselor de marcat cu jurnal electronic
Calendarul introducerii caselor de marcat echipate cu jurnal electronic în locul aparatelor dotate cu role jurnal pe suport hârtie se modifică pentru companiile mari și mijlocii, însă se menține termenul pentru contribuabilii mici și, totodată, termenul final de implementare pentru dotarea tuturor operatorilor economici cu aparate de marcat noi, care este 1 august 2018. Astfel, pentru utilizarea exclusivă a caselor de marcat cu jurnal electronic se introduce un termen comun, 1 iunie 2018, atât pentru firmele mari, cât și pentru cele mijlocii, decalat față de termenele prevăzute în prezent de lege, 1 ianuarie 2018 pentru firmele mari, respectiv 1 aprilie 2018 pentru firmele mijlocii.
Data la care se va interzice comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu rolă pe suport de hârtie va coincide cu data limită la care utilizatorii au obligația să se doteze cu noile aparate de marcat, respectiv 1 august 2018, comparativ cu 1 octombrie 2017. Dotarea operatorilor economici cu case de marcat cu jurnal electronic și conectarea la sistemul informatic al ANAF contribuie la reducerea evaziunii fiscale, precum și la creșterea nivelului de fiscalizare și îmbunătățirea execuției veniturilor bugetare.
De asemenea, se majoreaza sancțiunile contravenționale prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, inclusiv prin stabilirea acestora pe un interval valoric și nu în cuantum fix, așa cum prevede legislația în vigoare, luându-se în considerare principiul proporționalității dintre faptă și sancțiune, promovat și de legea prevenției, precum și de practica judiciară în domeniu.
4. Măsuri pentru serviciile turistice:
Agențiile de turism care își desfășoară activitățile pe teritoriul național, care comercializează către consumatori persoane fizice pachete de servicii turistice sau componente ale acestora, au obligația să asigure furnizarea serviciilor turistice sau rambursarea tuturor plăților efectuate de către sau pe seama turiștilor, în măsura în care respectivele servicii contractate nu sunt furnizate ca urmare a faptului că agenția de turism se află în dificultate financiară, definită potrivit legii. În cazul în care, în contractul privind comercializarea pachetului de servicii turistice este inclus transportul de pasageri, agenția de turism asigură și garanții pentru repatrierea turiștilor.
Sistemele de garantare a răspunderii agențiilor de turism pentru furnizarea serviciilor turistice către consumator sunt reprezentate de scrisori de garanție bancară, polițe de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite, care pot funcționa distinct sau asociat. Garanția este efectivă și acoperă costurile, inclusiv costurile estimate ale repatrierii. Suma asigurată și modalitatea de organizare și funcționare a sistemelor de garantare se stabilesc prin ordin comun emis de Ministerul Turismului și Autoritatea de Supraveghere Financiară.
În prezent, legislația obligă agențiile de turism touroperatoare să încheie asigurări în caz de insolvență pentru o sumă asigurată de cel mult 50.000 de dolari, respectiv pentru 10.000 de dolari pentru agențiile de turism de tip detailiste.
Prin Ordonanța adoptată astăzi se actualizează măsurile contravenționale aplicate în cazul încălcării legii de către agențiile de turism. Astfel, se majorează cuantumul amenzii de la 5 până la 10 puncte-amendă (un punct amendă reprezintă contravaloarea unui salariu brut pe țară garantat în plată), față de nivelul actual cuprins între 400 și 1.000 de lei.
În același timp, actul normativ creează cadrul legal pentru a da posibilitatea oricărei agenții de turism să comercializeze pachete de servicii turistice sau componente ale acestora către consumatorul final, fie în calitate de organizator, fie în calitate de intermediar al unei agenții de turism organizatoare. Totodată, se oferă posibilitatea oricărui operator economic care deține o agenție de turism (actualmente de tip detailistă) să ofere servicii de calitate și competitive clienților săi, fără a apela la serviciile oferite de către o altă agenție de turism care, în prezent, este touroperatoare.
Este vizata si creşterea disciplinei financiare în raporturile contractuale dintre agențiile de turism partenere, cât și în raporturile dintre agențiile de truism și consumatorii finali/turiști. Totodată, se preconizează o creștere a relațiilor tranzacționale dintre agențiile de turism și prestatorii de servicii turistice.
B. Alte acte normative adoptate sau de care s-a luat act în sedinta Guvernului din data de 30.08.2017: http://gov.ro/ro/guvernul/sedinte-guvern/informatie-de-presa-privind-proiectele-de-acte-normative-care-ar-putea-
Ana Bontea
Director Departamentul Juridic si Dialog Social – CNIPMMR