Recentele semnale potrivit cărora Renault intenționează să separe producția de motoare electrice de cea de propulsoare termice nu sunt deloc întâmplătoare. Astfel, Parlamentul European a votat ieri un text propus de grupul macronist Renew Europe în care figurează propunerea, absolut revoluţionară, de a interzice, din 2035, vânzarea de automobile noi cu combustie termică, motoare pe benzină sau motorină. De la acea dată ar urma să fie autorizată doar comercializarea maşinilor electrice.
Un număr de 339 de europarlamentari au votat textul privind reglementarea emisiilor de carbon în cazul automobilelor şi camioanelor, 249 au votat împotrivă şi 24 s-au abţinut. Surprinzător este că a căzut varianta – după părerea unora, mult mai logică şi posibil de aplicat – propusă de dreapta europeană care solicita varianta unei reduceri obligatorii a emisiilor de carbon în cazul maşinilor cu 90% până în 2035.
Votul Parlamentului European trebuie ratificat de parlamentele din fiecare stat membru, ceea ce înseamnă că de-abia de acum înainte ar putea să urmeze marile scandaluri generate de presiunea opiniilor publice sau a partenerilor sociali, sindicate şi patronate deopotrivă.
Revenind la noi, nu trebuie să uităm că Renault a plasat Dacia în zona motoarelor termice, zonă pe care ar intenționa să o externalizeze în proporție de 60%, potrivit datelor din piață. E drept și că Dacia merge prea bine deocamdată pentru ca francezii să se lipsească de profitul produs la Mioveni. Cu toate acestea, mesajele care vin dinspre cei care ar trebui să se îngrijoreze seamănă izbitor cu cele pe care le dădea Boc în timpul crizei din 2008 – 2012. Și acum, ca și atunci, lumea se duce în cap. Și acum, ca și atunci, la noi duduie. Indolența, nepăsarea, incompetența și lipsa de predictibilitate și viziune.