Până la data de 23 septembrie 2023 guvernul a trecut prin mai multe versiuni de ale proiectului de modificare a Codului fiscal, în încercarea de a acoperi gaura imensă din bugetul de stat. Ca să-și acopere incompetența și preocuparea pentru salvarea slujbelor la stat, în mare parte la ”stat degeaba”, se simulează reforme în administrație, iar sarcina fiscală cade în spatele firmelor private și a populației, care vor trebui să finanțeze tot mai mult un stat cu administrație falimentară.
Propunerile de modificare a Codului Fiscal sunt in discuție și mai pot suferi modificări până la publicarea in Monitorul Oficial.
În ultima variantă, propunerile emanate de iluștrii finanțiști ai statului lovesc cel mai tare cu impozitarea PFA si a Profesiilor liberale, pentru că se impune un plafon de 6 salarii minime brute si de maxim 60 de salarii minime brute pentru plata CASS. Chiar dacă acesta devine deductibil, aduce o mărire de 9% a taxării.
Ca să fie și mai dureros, bazele de calcul nu se cumulează. În situația în care titularul de PFA obține si venituri din dividende/dobânzi/chirii se plătește separat CASS la aceste venituri.
În cazul microintreprinderilor care obțin venituri sub plafonul de 60.000 euro nu s-a schimbat nimic, cu excepția unor activități ce intră la impozitul de 3%;
Specialiștii din economie avertizează că la această categorie de contribuabili statul va incasa mai puțini bani la buget in 2024 decât in 2023 pentru că se vor radia zeci de mii de PFA-uri si Profesii care câștigă peste plafonul de 24 de salarii, mai ales dacă obțin si venituri din alte surse/chirii/dividende/investii și se vor pierde zeci de mii de contribuții sociale.
Venituri obținute din activități independente – PFA, II, IF, Profesii Liberale
Din ultima versiunea (19.09.2023) a fost eliminat plafonul de 36 de salarii la pensii;
- CASS – sănătate, baza de calcul la CASS este venitul net obținut. Baza de calcul nu poate fi mai mica decât plafonul de 6 salarii minime si nici mai mare decât plafonul de 60 de salarii;
- CASS redevine cheltuiala deductibilă la calculul impozitului pe venitul din activități independente si activități sportive (cf. pct. 15 din lege);
Pentru stabilirea obligației de a plăti CASS veniturile din activități independente nu se vor cumula cu veniturile din alte surse (dividende, dobanzi, chirii), pentru acele venituri se va plăți CASS separat;
Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor sunt:
a) 1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depășesc 60.000 euro inclusiv și care nu desfășoară activitățile prevăzute la lit. b) pct. 2;
b) 3%, pentru microîntreprinderile care:
- realizează venituri peste 60.000 euro; SAU
- desfășoară activități, principale sau secundare, corespunzătoare codurilor CAEN:
5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator,
5829 – Activități de editare a altor produse software,
6201 – Activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client),
6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației,
5510 – Hoteluri şi alte facilități de cazare similare,
5520 – Facilități de cazare pentru vacanțe şi perioade de scurtă durată,
5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere,
5590 – Alte servicii de cazare,
5610 – Restaurante,
5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente,
5629 – Alte servicii de alimentație n.c.a.,
5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor,
6910 – „Activități juridice” – numai pentru activitățile avocaților,
8621 – Activități de asistență medicală generală,
8622 – Activități de asistență medicală specializată,
8623 – Activități de asistență stomatologică,
8690 – Alte activități referitoare la sănătatea umană.”
Microîntreprinderea poate obtine venituri din intermedierea asigurarilor in procent de maxim 15% din venitul obtinut in cursul unui an;
Impozitul pe veniturile obținute din cedarea folosinței bunurilor
- Din ultima versiune au fost eliminate toate prevederile referitoare la modificările impozitarii veniturilor din cedarea folosinței bunurilor.
CASS datorat de persoanele fizice care obțin venituri din chirii, dividende, investiții, drepturi de autor, alte surse etc.
- Raman aceleași plafoane de 6, 12, 24 de salarii care se stabilesc prin cumularea mai multor venituri cu exceptia veniturilor din activitati independente, pentru care se plateste CASS separat;
Venituri din salarii
- plafon de 10.000 lei pentru scutirea de impozit a veniturilor obținute de IT-iști;
- se elimină facilitatea scutirii la plata CASS acordata pana acum salariaților din construcții/agricultura;
- Se va plati CASS pentru tichetele de masa acordate sau echivalentul acestora in lei
Dividende
- Rămâne valabilă cota de 8% impozit pe dividende
Impozitarea deținerii de proprietăți imobiliare si autoturisme scumpe
- 0,3% la proprietăților deținute de persoanele fizice calculat la diferența ce depășește de 2,5 milioane lei;
- 0,3% pe valoarea mașinilor deținute de persoanele fizice si juridice calculat la diferența ce depășește de 375.000 lei;
E-factura
- E-factura devine obligatorie de la 01.01.2024, dar sancțiunile pentru netransmiterea e-facturii vor fi aplicate de la data de 01.07.2024;
- De la 01.01.2024 factura emisa de agentii economici trebuie sa respecte formatul e-factura, altfel cheltuielile si TVA-ul nu sunt deductibile;
Plafoanele de numerar
Aici vin schimbări care vor complica activitățile curente ale operatorilor economici, pentru că România este încă o țară a tranzacțiilor cash din cauza cârdășiei băncilor care percep comisioane mari pentru servicii fără a acoperi eficient nevoile de servicii bancare, mai ales în mediul rural.
- încasarile si plățile se vor putea face în limita unui plafon zilnic de 1.000 lei/persoană, dar nu mai mult de un plafon total de 2.000 lei/zi
- plățile către magazinele de tipul cash and carry în limita unui plafon zilnic total de 2.000 lei;
- Plafon la casierie de maxim 50.000 lei in registrul de casa de la fiecare punct de lucru sau de la sediu social/profesional;
TVA – taxa pe valoare adăugată
- cota redusa de TVA de 5% pentru: manuale școlare, cărți, ziare și reviste, accesul la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectură şi arheologice, grădini zoologice şi botanice, târguri, expoziții, cinematografe și evenimente culturale, livrarea de lemn de foc și energie termică;
- crește cota de TVA la 5% la 9%, pentru livrarea de locuințe sociale, livrarea alimentelor de înaltă valoare calitativă, livrarea şi instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură şi alte sisteme de încălzire de înaltă eficienţă;
- crește cota de TVA la 19%, pentru toate celelalte produse si servicii care aveau cota redusa pana acum
Impozitul minim pe cifra de afaceri a companiilor mari
Companiile care au o cifra de cel puțin 50 milioane euro vor plăti un impozit minim.
Impozitul pe veniturile a căror sursă nu a fost identificată
Cota de impozit creste de la 16%, la 70%;
Reducerea cheltuielilor statului rămâne o vrăjeală sinistră în condițiile în care propunerile de reformă în administrație sunt insignifiante în raport cu creșterea halucinantă a cheltuielilor statului, care chiar în condițiile în care au venit bani masiv în economie din fonduri externe iar economia a crescut pe fondul investițiilor din privat, guvernanții au risipit banii pe criteriile falimentare bine-cunoscute, făcând o gaură de 10 miliarde de euro în sacul general.
Proiectul de lege poate fi consultat aici.
sursa ContApp