Încă dinainte ca Dacia Renault să anunțe public că va acorda prime consistente pentru cei care aleg să plece voluntar, surse din interiorul uzinei de declarau că, în 2-3 ani, uzina va avea cu aproximativ 4.000 de angajați mai puțin. Iată o parte din dialogul pe care îl purtam, sub anonimat, cu o sursă de încredere apropiată de Uzina Dacia.
,,Dacă Dacia își reduce nevoia de componente, și furnizorii vor avea de suferit”
*Au existat zvonuri că uzina Dacia Renault va trece pe două schimburi, în loc de trei…
**Într-adevăr, numărul locurilor de muncă se va diminua considerabil. Cred că vor dispărea în jur de 4000-4.500 de locuri de muncă.
*De la câți angajați în acest moment?
**În jur de 14.000.
*Când s-ar putea ajunge în acest punct?
**După estimările mele, în jur de 2025.
*Va fi un fel de apocalipsă pentru zona Mioveni și Pitești…
**N-aș putea spune asta, pentru că acest lucru se va face gradual. Asta e viața, dacă vrei să treci la tehnologie nouă… Franța a pierdut în ultimul an peste 10.000 de locuri de muncă doar din acest considerent. Cu probleme se va confrunta nu doar Dacia, ci toată industria pe orizontală. Spre exemplu, în rețeaua de service, una este să repari un modul și alta să schimbi niște bobine.
*Nu se poate mări producția?
**Mărirea producției înseamnă canibalizare. Nu majorezi numărul de mașini pentru că, în primul rând, nu-ți permite banda de montaj și, în al doilea rând, cu cât faci aici mai multe produse, cu atât afectezi un alt produs al mărcii Renault, care nu se va mai vinde la fel de bine.
*Ce putem pune, între timp, în loc la Mioveni și Pitești ca să atenuăm pierderile de locuri de muncă?
**Este aproape imposibil să punem ceva, cu atât mai mult cu cât căderea va fi și în curtea furnizorilor Dacia Renault. Dacă Dacia își reduce nevoia de componente, și furnizorii vor avea de suferit. Partea bună este că există o perioadă de tranziție de doi-trei ani, timp în care te poți adapta din mers. Tendințele din piața auto sunt cele care sunt în întreaga lume, nu e ca și cum nu am știi. Dar mai e un lucru pe care nu trebuie să-l pierdem din vedere: sunt opt fabrici care fac Dacii și oricând se pot adapta la producția noastră.
*De ce mai rămâne Renault la Mioveni? Care sunt atu-urile noastre?
**Primul mare avantaj este că noi suntem în Uniunea Europeană, în timp ce celelalte fabrici sunt în afara Uniunii Europene. Compania a beneficiat de ajutoare de stat agreate de către Uniunea Europeană. Al doilea mare avantaj este că Mioveniul este casa-mamă, casa unde s-au făcut toate omologările și este greu să obții aceste omologări la alții. Al treilea lucru extrem de important este că avem cel mai important corp de inginerie din toată gama Dacia. Coordonăm tot ce înseamnă inginerie din Maroc, Brazilia, India, Rusia ș.a.m.d.. Avem, așadar, niște atu-uri care nu sunt deloc de neglijat.
*Și mai avem forță de muncă calificată…
**Nu, nu mai avem forță de muncă calificată. Am avut. Acum calificarea se face la locul de muncă. Forța de muncă de la Dacia este la fel de necalificată ca în toate domeniile. Politicul și-a băgat coada, am închis școlile profesionale… În plus, cei mai buni oameni ai noștri au plecat, pentru că salariile sunt cum sunt aici, în România. Când spun cei mai buni oameni mă refer la cei care lucrau pe comandă numerică și matrițe, două meserii deficitare pe piață. Una e să se ducă în Austria, în Germania sau în Franța, unde să iau un 6000 de euro net și alta e să lucreze în România pe 700-800 de euro. Lucrurile sunt total în defavoarea noastră. În concluzie, treaba cu forța de muncă calificată o uităm definitiv! A fost odată… În 30 și ceva de ani de la Revoluție și în 20 de când a venit Renault, sunt generații pe care nu le-am calificat niciodată.