Vehiculele mărcii Moskvitch ar putea ieși din nou de pe linia de asamblare din Moscova, cu tehnologie din China și conexiuni la Volkswagen. Revenirea ar urma să aibă loc într-o uzină care a aparținut, până de curând, celor de la Renault.
Fabrica Renault este o fabrică modernă, de dimensiuni medii, situată în sud-estul Moscovei, pe a treia centură de transport. Chiar dacă toată lumea aderă la regulile de sancțiuni impuse în Occident după începerea războiului de agresivitate împotriva Ucrainei, pentru industria globalizată totul este conectat, la fel cum conectate au rămas și legăturile dintre Rusia, Franța și Germania, a căror președinți se întrețin îndelung la telefoane, pe timp de zi sau pe timp de noapte.
Moscova intenționează, așadar, ca pe viitor mașinile să fie construite în uzina Renault a cărei tehnologie a fost dezvoltată cu know-how de la grupul german Volkswagen. Deși nu va exista o legătură directă cu VW, vor exista parteneri apropiați ai gigantului auto din China, informează publicația germană Welt.
Numai de acolo producătorii ruși ar putea să obțină tehnologia pentru vehicule noi, așa-numitele platforme.
Potrivit unui raport al agenției de presă Reuters, există deja discuții între producătorul rus de camioane Kamaz, care urmează să continue să opereze uzina Renault, și grupul chinez JAC. Ziarul Vedomosti relatează și despre un posibil parteneriat tehnologic cu producătorul auto FAW din China.
Ambele grupuri, JAC și FAW, sunt strâns legate de Volkswagen în Republica Populară. În parteneriate cu aceștia, germanii produc vehicule VW în China de zeci de ani. Inginerii și managerii companiilor partenere au învățat multe de la ei de-a lungul anilor. Atât JAC, cât și FAW își construiesc de mult propriile vehicule în afara companiilor partenere VW, pe propriile platforme tehnologice.
Dacă Kamaz din Moscova reușește să repornească fabrica Renault cu un model nou, acesta ar putea deveni un model riscant pentru alte fabrici din Rusia. Mai ales pentru cei de la Volkswagen.
Producătorul a oprit producția în Kaluga și Nijni Novgorod la începutul lunii martie, iar cei 7.000 de angajați din Rusia vor fi plătiți în continuare. Cu toate acestea, nu este de așteptat pentru moment o reluare a producției. Chiar dacă ai vrea, nu ar fi suficiente componente pentru că lanțurile de aprovizionare s-au prăbușit, argumentează VW.
Concurentul autohton Mercedes-Benz a fost și mai clar în argumentația sa: estimează „cheltuielile legate de ajustări ale activităților de afaceri din Rusia” la 709 milioane de euro. În plus, există o legătură neplăcută pentru Mercedes în cifre: grupul de automobile deține în continuare un pachet de 15 la sută din Kamaz – compania care va juca probabil rolul cheie la Moscova și care, printre altele, produce vehicule militare.
Pentru niciun producător european, însă, această piață nu a fost la fel de importantă ca pentru Renault. Pe lângă fabrica din Moscova, Renault deținea în principal un pachet majoritar de 67,7% în producătorul Lada Avtovaz. În ceea ce privește vânzările, Grupul Renault a fost lider de piață în Rusia, aproape jumătate din profiturile din divizia de automobile au venit de acolo anul trecut, iar CEO-ul de Meo a dorit de fapt să apropie mărcile Lada și Dacia. Renault a trebuit să cedeze pachetul de acțiuni din Avtovaz unui institut de stat – cu opțiunea de a-l putea răscumpăra în șase ani. Dezastrul rusesc a creat o gaură de 2,2 miliarde de euro în bilanțul grupului auto.
Din punctul de vedere al rușilor, Lada ar putea deveni linia de salvare a propriei industrii. Vagoanele nu sunt produse occidentale, iar lanțurile de aprovizionare sunt în mare parte locale. Noul șef, Maxim Sokolov, a declarat unei agenții de presă ruse că producția ar trebui să se reia la începutul lunii iunie.