Sindicalistii de la Dacia au anuntat ca vor organiza actiuni de protest fata de aplicarea noii variante a taxei auto, denumita ,,timbrul de mediu”. Acestia considera ca noua taxa va determina scaderea vanzarilor de autoturisme noi in 2013 si va avea consecinte negative asupra salariatilor din domeniul auto.
,,Nu ne este indiferent cum apare taxa de mediu. In conditiile in care vom vedea ca nu suntem reprezentati de actualii guvernanti, am votat in adunarea generala actiuni de protest, mitinguri si alte actiuni de protest la care vor participa mii de oameni, pentru ca nu ne este indiferent de ceea inseamna Dacia pentru Romania si care este respectul guvernantilor pentru noi. Sindicatul Autoturisme Dacia considera ca aplicarea noii variante pentru taxa auto care se va numi «timbrul de mediu» va conduce la continuarea scaderii vanzarilor cu autoturisme noi si in anul 2013 si va avea consecinte negative pentru productia de autoturisme noi din Romania, asupra numarului locurilor de munca si a salariatilor care isi desfasoara activitatea in acest domeniu. Adunarea Generala a solicitat Consiliului Sindicatului Autoturisme Dacia sa organizeze proteste la adresa Guvernului Romaniei, care vor culmina cu un mare miting, in cazul in care taxa auto pe care o va adopta va aduce atingere interesele salariatilor din industria constructoare de autoturisme din Romania. La mitingul cel mare vor participa, pe langa membrii Sindicatului Autoturisme Dacia si familiile acestora." a declarat presedintele Sindicatului Automobile Dacia, Nicolae Pavelescu.
Aceeasi opinie este impartasita si de catre liderul BNS, Dumitru Costin.
,,Noua taxa, din pacate, nu stimuleaza producatorii autohtoni de autoturisme. E o taxa care, mai degraba, incurajeaza importul de masini deja folosite, asta e opinia noastra, si de aceea vom incerca o schimbare de optica a celor din Ministerul Mediului si la nivel de Guvern. Stim ca exista anumite constrangeri, ca exista anumite reactii sociale, dar nu trebuie sa uitam un lucru: atunci cand vorbim despre exporturile Romaniei cap de lista este Dacia. Ar trebui ca cei care gandesc aceasta taxa sa nu uite ca si anul trecut in toata piata nationala de automobile abia un sfert au fost masini produse in Romania.", a declarat, la Mioveni, presedintele BNS, Dumitru Costin.
Pe de alta parte, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania a apreciat ca principiile proiectului privind timbrul de mediu sunt corecte, masurabile si elimina confuziile, incurajand totodata achizitia de autovehicule cat mai putin poluante.
Guvernul a definitivat forma noii taxe auto, aplicata sub forma timbrului de mediu, cu o formula de calcul diferita, care conduce la o crestere in medie de circa 10% a sumei de plata pentru masinile Euro 4 si Euro 3 si o scadere cuprinsa intre 60% si 90% pentru masinile Euro 2, Euro 1 si non-euro.
Conform noii formule de calcul, suma de plata va scadea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 si cu 90% pentru non-euro. Cuantumul taxei pentru masinile non-euro, Euro 1 si Euro 2, cu tehnologii mai invechite, va fi totusi mai mic decat cel actual, mergandu-se pe ideea ca aceste masini au o durata scurta de functionare si, deci, vor polua pentru un interval mai mic.