De foarte multe ori producătorii de mașini electrice, ascund un detaliu destul de important pentru clienți. Sub potopul datelor tehnice pe care producătorii le bagă pe sub nas cumpărătorilor, ascund faptul că frigul afectează destul de mult mașinile electrice. Autonomia autovehicolului scade cu 30%, în medie, la 0 grade Celsius, potrivit unei analize realizate pe baza datelor de la 10.000 de mașini electrice.
Pierderea autonomiei din cauza temperaturilor scăzute nu este la fel pentru toate modelele. Unele dintre modele rezistă mai bine decât altele în ceea ce privește modul în care pre-condiționează bateria, reciclează căldura reziduală și minimizează pierderea de autonomie.
În timpul sezonului rece 2022-2023, Recurrent, o campanie care se ocupă de monitorizarea sănătății bateriilor, a adunat date de la circa 10.000 de autovehicule electrice pentru a analiza modul în care temperaturile scăzute de iarnă le afectează autonomia în trafic real.
Pe scurt, datele culese de la 12 modele de mașini electrice din toate categoriile au indicat că autonomia medie, după luarea în considerare a variabilelor din lumea reală, cum ar fi clima, terenul și diferitele stiluri de conducere ale șoferilor, a fost de 70,3% din autonomia lor maximă obținută la temperatura ideală.
Testele efectuate de Recurrent au fost făcute la o temperatură exterioară de 0 grade Celsius. Iar pentru a nu complica lucrurile, specialiștii Recurrent au decis să se refere la aceste cifre ca fiind intervalul de iarnă și intervalul normal.
De exemplu, datele prelevate și prelucrate de Recurrent arată că managementul termic al mașinilor electrice Tesla este printre cele mai performante. Tesla Model 3, Tesla Model Y și Tesla Model X au pierdut fiecare în medie 24% din autonomie în timpul iernii. Producătorul Tesla a introdus pe mașini pompa de căldură brevetată în 2021, care pare să fi încorporat mai multe inovații, cum ar fi un “super colector” și o “supapă octo” pentru a îmbunătăți eficiența pompei de căldură. Caracteristici precum precondiționarea bateriei contribuie, de asemenea, la scăderea pierderii de autonomie în timpul iernii.
De notat, datele pentru mașinile electrice Tesla reies dintr-un eșantion de dimensiuni impresionante. Recurrent a analizat cifrele de la un număr de 4.375 de Model Y, 4.576 de Model 3 și 249 de Model X.
Printre cele mai sensibile mașini electrice la frig analizate de Recurrent se numără Volkswagen ID.4 (autonomia a scăzut cu 46%) și Chevrolet Bolt (autonomia a scăuzut cu 42%).
Iar una dintre cele mai rezistente mașini electrice la frig pare să fie Audi e-Tron, redenumit Q8 e-Tron în 2023 (autonomia a scăzut doar cu 16%).
Nissan Leaf 2019 a prezentat, de asemenea, o scădere relativ mică a autonomiei iarna. La 0 grade Celsius, a pierdut 23% din autonomie. Modelele Leaf mai vechi au fost mai sensibile la variațiile de temperatură din cauza managementului termic pasiv, în comparație cu modelele mai noi care pot fi dotate cu încălzitoare de baterie.
Dacia Spring nu se vinde în SUA, dar dacă îi aplicăm scăderea medie de autonomie din cauza frigului identificată de Recurrent, iarna, la circa 0 grade Celsius, model Spring 45 nu poate parcurge mai mult de 160 km cu o încărcare completă a bateriei, iar modelul Spring 65, maximum 150 km.
De ce sunt sensibile mașinile electrice la frig?
Temperaturile scăzute pot genera reacții chimice și fizice care eliberează energia dintr-o baterie. În plus, încălzirea cabinei mașinii și dezaburirea geamurilor consumă multă energie din bateria de înaltă tensiune, ceea ce scade și mai mult autonomia.
Multe mașini electrice sunt dotate cu pompe de căldură care reciclează căldura în exces creată de baterie și motoare pentru a îmbunătăți eficiența și a reduce pierderea de autonomie. Dar cele mai ieftine modele, nu.