Va mai amintiti? Acum patru ani, la ultimele alegeri parlamentare, PSD-ul avea un clip publicitar in care exploata ca fond muzical o melodie a lui Tudor Chirila: „Nu ne mai trageti pe dreapta”. Gluma muzicala a formatiei „Vama veche” se potrivea, gandeau strategii pesedisti, sa poarte mesajul electoral al unui partid care se simtea amenintat sa iasa de la guvernarea dulce si profitabila in care se afla.
A fost nevoie de protestul actorului cantaret, ale carui optiuni personale nu prea erau conforme cu ale partidului sus-citat, pentru ca acest clip sa fie scos, dar ideea a ramas cu potentialul ei in mintea directorilor de campanie si specialistilor intr-ale publicitatii, care au scos-o de la naftalina acum, adaptand-o, fireste, noilor situatii. Daca vreti sa o vedeti, va invit sa circulati cu masina spre cartierul Trivale din Pitesti. In interesctia de unde ai putea merge, dupa propria alegere, spre scoala de ofiteri, spre cimitir sau spre stadion, chiar in centru sensului giratoriu, un tablou supradimensionat al unui candidat PD-L ne anunta imperativ ca „Decat prioritatea de stanga, mai bine una de dreapta!”
Gaselnita sloganului publicitar i-ar putea pune in dificultate pe conducatorii auto mai incepatori care abia au aflat ca in sensul giratoriu se aplica prioritatea de stanga. Ar fi randul, glumind fireste, ca de data aceasta Politia Rutiera sa protesteze si sa ceara scoaterea panoului publicitar din intersectia respectiva sau sa monitorizeze numarul de mici accidente pe care indemnul respectiv le-ar putea provoca, trimitand notele de plata la PD-L Arges.
Cum-necum, acest panou reuseste sa atraga atentia mult mai mult decat altele terne din care ne privesc niste candidati care nici macar n-au facut eforturi sa-si ascunda expresia de aroganta de pe chip, chiar daca ne anunta ca sunt „Doar aici, doar cu voi”, ca sa nu mai vorbim ca prin jocul neinspirat al graficii un enunt de tipul „Stie sa te reprezinte ca sa mearga treaba ceas” poate fi citit, daca esti carcotas, doar „Stie… ca sa mearga”.
O calatorie in sudul judetului, spre Costesti, Recea si Popesti ne pune in fata unei evidente greu de inteles: cu cat te departezi de centru, cu atat publicitatea electorala este mai „rara“, ca sa nu zic altfel (la Popesti, un singur afis cu un Sorin Pandele rotofei ne indeamna sa-l votam „ca sa mearga treaba ceas”).
In Costesti, insa, cele mai solicitate panouri publicitare sunt copacii de pe bulevard, care sunt impachetati in afise frumos colorate, de parca ar fi pregatiti sa faca fata unei invazii de iepuri decisi sa se le foloseasca drept hrana coaja. Jocul intamplarii face ca Tamaga si Manzana sa se tina de mana sub privirile curioase si zambetul jovial al lui Jurubita. O fi „mai bine pentru mai multi”, cum ne promite un partid, dar numele, ah numele, ce feste ne poate juca…
Numeric vorbind, de la Pitesti la vale, Manzana e cel mai tare, iar Vasile Nitu este atat de absent ca te intrebi daca mai candideaza. Politica dupa buget, vezi bine…
Daca politicienii care vor deveni deputati si senatori vor fi la fel de ingeniosi ca autorii sloganurilor publicitare, atunci trebuie sa ne asteptam la o politica din care inteligenta va lipsi, cedand locul vicleniei si smecheriei care nu de publicitate au nevoie.