La votul europarlamentar din acest an cu siguranta va fi un absenteism destul de mare. Intr-o perioada atat de incerta, numai cu probleme, omul este preocupat de ziua de maine si prea putin de ceea ce semnifica aceste alegeri.
Una dintre mizele europarlamentarelor este capacitatea de a transmite un mesaj cat mai coerent pentru cei care vin pentru prima data la vot si anume pentru cei care implinesc 18 ani. UE a inceput deja o campanie in acest sens, intrucat absenteismul la vot se manifesta in toata Uniunea, nu numai in tara noastra. Bunaoara, la acest capitol nu doar noi ne confruntam cu probleme, ci si tari cu traditie indelungata in exercitiul democratic.
Asa se face ca prin intermediul Europe Direct, Centrul de Informare Europeana, se va realiza un set de asemenea activitati. In mass-media din Romania nu am vazut mesaje coerente cu privire la votul europarlamentar. Nu stiu daca presa, la ora aceasta, se ocupa de europarlamentare si la alt nivel decat cel teoretic. De ce se intampla lucrul acesta? Este evident ca presa nu poate fi mai buna decat societatea in care activeaza.
Ce se intampla in presa romaneasca nu se poate numi decat spectacol mediatic. In presa scrisa poate ca mai putin, deoarece cuvantul scris are de pierdut in fata imaginii. Ce se intampla, insa pe la posturile acestea de televiziune este un construct mediatic.
Romanul a inceput sa traiasca din ce in ce mai mult intr-un construct mediatic, intr-o lume paralela. In presa nu auzim decat informatii si date economice care se bat cap in cap. Pana la urma, omul vrea o rezolvare. Vrea sa stie foarte clar ca maine nu va fi dat afara, ca maine are bani sa cumpere paine pentru copii, altceva nu-l intereseaza. Nu-l intereseaza conditiile in care Romania poate lua un imprumut de la FMI, nu-l intereseaza analize economice la nivel de varf. Omul vrea sa traiasca mai bine si sa aiba asigurata ziua de maine.
Mesaj de genul acesta, foarte direct, nu-l da nimeni. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca exista o lipsa de comunicare din ce in ce mai mare intre institutiile statului, in speta intre Guvern si presa. Senzationalul si nebunia din presa au intrat in obisnuinta oamenilor. Asta nu are nimic de-a face cu ceea ce inseamna agenda publica. Asta face raiting si bani. Aveti impresia ca pe anumiti indivizi din presa ii intereseaza moralitatea sau alte chestiuni sociale, cum ar fi solidaritatea sociala? Pe ei ii intereseaza banul, fiind mai putin interesant cum il castiga. Acesta este nivelul de educatie si de civilizatie al cetateanului roman. Din acest motiv, pentru perioada urmatoare sunt esentiale investitiile in educatie, cultura, pentru ca pe termen mediu si lung sunt niste investitii colosal de rentabile. Si poate ca atunci se va termina si cu raitingul pe care il fac niste porcarii de emisiuni si asta in sensul elegant al cuvantului.