Vara acestui an a reprezentat o perioadă de activitate intensă pentru administraţia public locală a comunei Moşoaia (Argeş), care a fost nevoită să găsească soluţii pentru rezolvarea câtorva dintre cele mai stringente probleme ale localităţii. Eforturile nu au fost însă în zadar, astfel că, din această toamnă locuitorii comunei Moşoaia beneficiază, pe de o parte, de noi trasee de transport în comun, şi pe de altă parte, de reluarea serviciului de ridicare a gunoiului de la fiecare poartă. În paralel, Primăria şi Consiliul Local au continuat investiţiile şi se pregătesc de altele noi, detalii în acest sens fiindu-ne oferite de către primarul comunei Moşoaia, Florea Ene. Tot acesta a vorbit şi de motivele pentru care nu a majorat salariile angajaţilor, deşi majoritatea administraţiilor din ţară au făcut-o, şi cum stă treaba cu automobilul… de lux pe care l-a achiziţionat pentru primărie.
Unul dintre cele mai intens dezbătute subiecte din ultimele săptămâni a fost cel privind transportul public de persoane. Ce s-a întâmplat, mai exact?
– În urmă cu câteva săptămâni, împreună cu alţi primari din jurul Piteştiului am decis să ne retragem din aşa-zisa zonă metropolitană de transport. În decembrie 2012, atunci când a fost creată, se preconiza crearea unor noi trasee de autobus care să lege Piteştiul de toate localităţile din jur, inclusiv Moşoaia. Nu s-a întâmplat acest lucru, iar modificările legislative din ultima perioadă au eliminat orice şansă de înfiinţare a transportului metropolitan – mă refer aici la faptul că de câteva săptămâni autobuzele Publitrans nu mai au voie să preia sau să lase călătorii în staţii din afara Piteştiului. Pe noi, cei din Moşoaia, nu ne-a afectat această măsură, deoarece autobuzele Publitrans nu aveau trasee pe teritoriul comunei noastre. În momentul în care a devenit clar că autobuzele Publitrans nu vor ajunge foarte curând să asigure transportul şi pe teritoriul comunei noastre, am ajuns la concluzia că zona metropolitană trebuie desfiinţată, cel puţin pe componenta de transport, pentru a putea reînfiinţa traseele de maxi-taxi dintre Piteşti şi Moşoaia.
În cursul lunii iulie, Moşoaia şi Albota au fost primele comune care am anunţat că dorim să ieşim din zona metropolitană şi imediat ni s-au alăturat în acest demers şi celelalte localităţi. La scurt timp după luarea acestei decizii, am avut o întâlnire cu conducerea Consiliului Judeţean Argeş şi cu toţi primarii din localităţile care fac parte din zona metropolitană, pentru a găsi o soluţie pentru rezolvarea transportului în comun. Şi am identificat-o: anume, aceea de a fi reintroduse o serie de trasee între Piteşti şi comunele limitrofe, inclusiv Moşoaia. După ce s-au pus la punct toate detaliile procedurale, pe 31 august CJ Argeş a modificat statutul Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară „Zona Metropolitană Piteşti” şi a emis o hotărâre prin care să fie introduse noile trasee, iar vineri, 8 septembrie, au fost semnate protocoalele de cola- borare între Consiliul Judeţean Argeș şi operatorii de transport acreditaţi, care să asigure transportul pe rutele din fosta zonă metropolitană, în total 11 trasee între Piteşti şi localităţile Ştefăneşti, Mi- ceşti, Budeasa, Mărăcineni, şi Albota. Printre cele 11 noi trasee intrajudeţene, reintroduse începând din data de 11 septembrie, se numără şi traseele Piteşti-Hinţeşti şi Piteşti-Trivale-Ciocănăi, cu plecare din autogara Astra, din Târgu din Vale.
Am înţeles că a existat şi o iniţiativă de strangere a unor semnături, în satul Ciocănăi, pentru reintroducerea traseului din acest sat.
– Din păcate, există persoane care încearcă să profite de problemele comunităţii pentru a-şi crea imagine şi atât. Acţiunile privind reînfiinţarea traseului Piteşti-Ciocănăi erau deja iniţiate de către administraţia locală şi CJ Argeş la momentul la care anumite persoane s-au gândit să facă acest demers populist cu semnăturile. Măsura reintro- ducerii traseelor intrajudețene în localitățile din jurul Piteștiului a fost luată la solicitarea consiliilor locale din comunele limitrofe.
Pentru prima dată după foarte mulţi ani, în Moşoaia nu au mai fost probleme cu presiunea apei
Să trecem la capitolul investiţii. În sfârşit s-a finalizat marele proiect derulat în parteneriat cu Apă Canal. S-au resimţit efectele implementării acestui proiect?
– Din luna iulie, de când au fost puse în funcţiune cele două bazine de înmagazinare a apei construite prin acest proiect, s-a rezolvat problema presiunii apei în zonele Smeura, Hinţeşti, Dealul Viilor şi Basangeşti. Practic, noile bazine şi-au intrat în pâine în plină perioadă de caniculă şi, pentru prima dată după foarte mulţi ani, în comuna Moşoaia nu au mai fost probleme cu presiunea apei. De asemenea, acum, că s-au terminat şi lucrările la canalizare, locuitorii din zonele unde a fost introdusă reţeaua pot deja să se racordeze, pentru aceasta fiind aşteptaţi la primărie pentru întocmirea actelor. În paralel, se lucrează la elaborarea studiilor de fezabilitate pentru extinderea reţelei de canalizare şi în satele Moşoaia, Ciocănăi, Bătrâni şi Lăzăreşti.
Ce alte probleme a mai rezolvat primăria în ultima perioadă?
– În zona Pinilor, la intrarea în Moşoaia din- spre Piteşti, s-a rezolvat problema captării apelor pluviale. Aici, la fiecare ploaie, apa se scurgea în pantă pe stradă, iar în sezonul rece îngheţa, fiind un real pericol de accidente. Aşadar, aici s-au executat lucrări pentru ca apa să fie captată şi direcţi- onată către canalul pluvial.
Ce vă propuneţi să mai realizaţi în perioada următoare?
– Unul dintre proiectele prioritare pentru perioada următoare vizează amenajarea de noi grupuri sanitare la unităţile de învăţământ din localitate. Astfel, ne propunem să construim toalete noi atât la grădiniţa de la Hinţeşti, cât şi la Şcoala Moşoaia. Am sperat că noua şcoală va fi gata mai repede şi de aceea nu am mai băgat bani în şcoala veche.
Salariile angajaţilor primăriei nu au fost majorate în această vară
Un alt subiect fierbinte al ultimelor săptămâni este legat de salariile din administraţia publică. Presa din întreaga ţară a semnalat faptul că la unele primării salariile s-au dublat şi că femeile de serviciu din primării au ajuns să câştige mai bine decât profesorii.
– De la 1 iulie, administraţiile locale au avut posibilitatea să aplice prevederile Legii salarizării unice şi să mărească lefurile propriilor angajaţi, cu condiţia să aibă cu ce să asigure majorările salariale. La nivelul primăriei Moşoaia, am luat decizia de a păstra salariile la nivelul existent înainte de intrarea în vigoare a acestei legi.
Adică vreţi să spuneţi că, în vreme ce mai toate administraţiile publice au majorat toate salariile angajaţilor, la Moşoaia acest lucru nu s-a întâmplat?
– Exact! Împreună cu salariaţii primăriei, am căzut de acord că salariile existente, mărite prin anterioarele acte normative care au legiferat veniturile funcţionarilor din administraţia publică, sunt suficient de decente. De exemplu, cel mai mic salariu este de 1589 lei net, iar majoritatea angajaţilor câştigă între 2000 şi 3000 lei bani în mână. Am considerat că acestea sunt salarii absolut decente, astfel că nu se justifica o nouă majorare.
Am văzut, în schimb, că Primăria şi-a cumpărat maşină nouă.
– Este adevărat, Primăria Moşoaia a achiziţionat un Duster, în condiţiile în care vechea maşină a instituţiei, un Logan, avea 11 ani. Ştiu că au existat voci care au criticat şi această achiziţie. Probabil că în viziunea lor ar trebui să folosim o trăsură sau să mergem prin comună călare pe cal! În fine. Toate primăriile şi instituţiile publice au maşini de serviciu, iar dacă şi un Duster a ajuns să fie considerat o achiziţie de lux, atunci chiar ne place să criticăm de dragul de a critica.
Interviu acordat pentru Buletinul Comunei Moşoaia