Miercuri, 26 aprilie, a avut loc a 8-a ediție a Forumului de Mobilitate Metropolitană, găzduit de Universitatea din Pitești. Forumul organizat de ETL Mobility Cluster și Asociația pentru Mobilitate Metropolitană, în colaborare cu Consiliul Județean Argeș, Primăria Municipiului Pitești, Publitrans2000 Pitești și Universitatea din Pitești are ca temă '”Metropola inteligentă”, urmărind să identifice componentele de mobilitate pe care se fundamentează construirea și funcționarea unui oraș modern.
Evenimentul este structurat în jurul a cinci mari subiecte, analizate în cinci paneluri pe parcursul a două zile, urmărind să identifice soluții efiente de construire a orașelor inteligente, de implementare și exploatare a noilor tehnologii și de identificare și asigurare a finanțării proiectelor.
Anul 2017 este un an important, în care s-a anunțat deja lansarea a zeci de proiecte de mobilitate durabilă și inteligentă, aproape toate țintind accesarea de fonduri europene. În aceste săptămâni, Autoritatea de Management pentru POR 2014-2020 a publicat Ghidurile specifice pentru cele două axe prin care sunt finanțate proiecte de mobilitate urbană și metropolitană.
Acest lucru reprezintă primul pas în ceea ce va fi cea mai importantă perioadă din ultimele decenii în dezvoltarea sistemelor de mobilitate metropolitană.
Aproximativ 2,3 miliarde de euro vor putea fi investiți în proiecte eligibile pentru finanțare POR 2014-2020 în dezvoltarea unor sisteme de mobilitate metropolitană, iar alte proiecte vor beneficia de finanțări prin împrumuturi de la bănci internaționale sau prin investiții private. Toți acești bani vor merge spre:
► proiectarea, modernizarea si construirea infrastructurilor rutiere si feroviare (inclusiv tuneluri si poduri, zone pietonale);
► vehiculele de transport public ecologice (în tracțiune electrică prin fir sau pe baterii, alimentate cu hidrogen, gaz și alți combustibili alternativi);
► proiectarea, modernizarea si construirea infrastructurilor pentru asigurarea tractiunii electrice a vehiculelor din flotele publice si private;
►alte vehicule de transport public de mare capacitate;
► vehicule de capacitate mai mică de transport public și sisteme conexe (car și bike-sharing, sisteme pentru asigurarea navetei);
► sistemele și infrastructuri de tehnologia informației și comunicațiilor (sisteme inteligente de transport, magistrale și legături finale de telecomunicații, sisteme de e-guvernare, monitorizare inteligentă și sisteme de luare a deciziilor);
► creșterea capacității administrative.
“Mobilitatea urbană este o mare provocare nu numai pentru județul Argeș ci și pentru întreaga omenire, aceea de a mentine un echilibru între mobilitatea populației, a bunurilor, bunăstarea socială, evident ținând cont de mediul economic și nelezând atât de prețuitul mediu. Instituția pe care o reprezint, în colaborare cu profesioniștii, Facultatea de Trasporturi din cadrul Universității Pitești am elaborat și nu numai că am elaborat, monitorizăm în continuare situațiile concrete care se derulează la nivelul județul Argeș privind mobilitatea intercomunitară, privind infrastructura, nu numai rutieră ci și pe cea feroviară. Toată această strategie este condiționată și are la bază date științifice, care ne pot ajuta să construim, din acest punct de vedere, un viitor modern. Zona metropolitană este un proiect pe care vrem să-l implementăm și la nivelul județului Argeș, municipiul Pitești fiind o zonă de coagulare a suburbiilor. Ne dorim să asigurăm condiții decente populației, necesare unei zone metropolitane moderne și asta presupune susținerea și dezvoltarea celor mai eficiente politici în domeniul dezvoltării mobilității urbane” a spus, în deschidere, președintele Consiliului Județean Argeș.
Evenimentul este completat de o expoziție de tehnologii și soluții pentru asigurarea mobilității urbane durabile.